Terapia ręki

Nasza ręka to wyspecjalizowany narząd odpowiedzialny za wiele funkcji w życiu każdego człowieka. To dzięki niej możemy chwytać przedmioty, manipulować nimi, sięgać po nie, przyciągać i podciągać a także wykonywać skomplikowane ruchy, takie jak: pisanie, szycie, majsterkowanie. Ręka to także organ czuciowy, pozwala nam rozróżniać kształty czy wielkość przedmiotu. Za jej pomocą możemy też sprawdzić temperaturę lub wilgotność, rozpoznać fakturę, spoistość, strukturę. Tak szeroka specjalizacja kończyny górnej sprawia, że decyduje ona o poziomie funkcjonowania człowieka. 

Niestety nie zawsze bezproblemowo wykonujemy zarówno proste, jak i skomplikowane czynności dnia codziennego. Zdarza się, że nasze ręce nie są wystarczająco sprawne. Z pomocą przychodzi wówczas terapia ręki.

Pierwsze niepokojące sygnały dotyczące zaburzeń motoryki małej i problemów z precyzyjnym chwytem można zauważyć już u mniejszych dzieci, które nie potrafią sięgnąć czy też chwycić swojej zabawki. Szerszą diagnostykę możemy przeprowadzić u dzieci w wieku około przedszkolnym, właśnie wtedy pojawiają się problemy z prawidłowym trzymaniem kredki, niechęcią do zabaw plastycznych, zapinaniem guzików czy wiązaniem butów. Brak podjęcia działań może prowadzić do nasilenia dysfunkcji i rzutować na przyszłe problemy w szkole.

Terapię ręki warto rozpocząć w przypadku:

  •  problemów z samoobsługą (zapinanie guzików, podciąganie spodni, wiązanie butów)
  • obniżonego lub podwyższonego napięcia mięśniowego w górnej części ciała
  • zaburzeń w koordynacji rąk
  • niechęci do dotykania wybranych struktur, powierzchni
  • trudności w wykonywaniu precyzyjnych ruchów
  • problemów w manipulacji przedmiotami
  • nieadekwatnej szybkości ruchów do wykonywanej czynności
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej (rzucanie do celu, łapanie, turlanie)
  • niechęci do podejmowania zadań grafomotorycznych (pisanie, rysowanie, kolorowanie)

Zajęcia z terapii ręki mają na celu usprawnienie tych funkcji percepcyjno-motorycznych, dzięki którym dziecko osiągnie optymalny poziom w zakresie samoobsługi oraz doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki.

Terapia ręki to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców, ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała, obejmujące m.in.: 

  • stymulację dotykową
  • usprawnienie orientacji przestrzennej
  • poprawę stabilizacji centralnej i naukę prawidłowej postawy
  • ćwiczenia w obrębie obręczy barkowej, stawu ramiennego i łokciowego
  • ćwiczenia nadgarstka, dłoni i palców
  • poprawę równowagi
  • usprawnienie koordynacji obustronnej ciała
  • integrację sensoryczną
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • rozwijanie czynności samoobsługowych
  • korekcję nieprawidłowego chwytu

Wszystkie proponowane działania w trakcie terapii są zawsze odpowiednio dobrane, zarówno do poziomu manualnego dziecka, jak i do poziomu jego funkcji poznawczych. Odbywają się w atmosferze zabawy i relaksu.

Kontakt

ul. Porajów 10
03-188,Warszawa
Polska

(+48) 784 100 420
info@psycholog-dc.pl