Zrozumienie Rozwoju W Okresie Dojrzewania: Nawigacja Po Skomplikowanej Drodze Dojrzewania

Dojrzewanie to okres w życiu, który często jest określany jako kryzys młodego człowieka. To czas między dzieciństwem a pełnoprawnym wejściem w dorosłe życie. W trakcie tego okresu zachodzą zarówno istotne zmiany fizyczne, jak i psychologiczne, które kształtują nie tylko nasze ciała, ale również naszą psychikę oraz relacje z otoczeniem. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu trudnemu, lecz nieodłącznemu okresowi życia młodzieży, analizując zarówno aspekty emocjonalne, jak i fizyczne. Dowiedz się, dlaczego warto zgłębić ten temat i jak możesz pomóc swojemu dziecku!

Spis treści:

Czym jest dojrzewanie?

Okres adolescencji jako zadanie rozwojowe

Rozwój fizyczny - Jak przebiega dojrzewanie fizyczne?

Emocjonalne wyzwanie - Rozwój emocjonalny w okresie dojrzewania

Rozwój umysłowy i psychiczny

Jak pomóc młodzieży w okresie dojrzewania?

Czym jest dojrzewanie?

Okres dojrzewania to czas między dzieciństwem a dorosłością. Organizm dziecka przechodzi istotne zmiany fizyczne i biologiczne, przygotowujące go do życia dorosłego. Jednak nie jest to jedynie zmiana ciała; to również czas, w którym kształtuje się nasza psychika, a my sami stajemy się bardziej świadomi swojej tożsamości.

Okres adolescencji jako zadanie rozwojowe

Adolescencja, czyli dojrzewanie, często określana jest jako kryzys życiowy dorastającego człowieka. Jest to okres życia między dzieciństwem a wejściem w dorosłość. To w jakim wieku rozpocznie się proces dojrzewania jest kwestią indywidualną, jednak zazwyczaj u dziewczynek zaczyna się pomiędzy 10. a 13. rokiem życia, natomiast chłopcy zaczynają dojrzewać nieco później, między 12. a 15. rokiem życia. Proces dojrzewania charakteryzuje się przemianami w budowie i wyglądzie ciała, czyli dojrzewaniem biologicznym, jak również dojrzewaniem psychicznym, kształtowaniem psychiki i dojrzewaniem psychoseksualnym jako postawa wobec płci, nie tylko własnej, ale również przeciwnej, oraz bardzo ważnym dojrzewaniem społecznym – pełnieniem ról społecznych. Zagadnienia związane z kwestią radzenia sobie w trudnych sytuacjach mogą nabierać szczególnego znaczenia w zależności od etapu rozwojowego człowieka. Ekspansywne zmiany w adolescencji oraz precyzowanie się poczucia tożsamości, modyfikacja wiedzy psychologicznej na swój temat, na temat innych i otaczającego świata, jak również kompetencje życiowe, powinny być rozpatrywane z wyjątkową uwagą i wieloaspektowo. Czas adolescencji, to czas poszukiwań i ukierunkowania predyspozycji nastolatków.

Rozwój Fizyczny - Jak przebiega dojrzewanie fizyczne?

Dojrzewanie fizyczne to jedna z najbardziej widocznych części tego procesu. Obejmuje ono zmiany w wyglądzie zewnętrznym, proporcji i budowie ciała, takie jak wzrost, dojrzewanie płciowe, w tym rozwijanie się płciowych cech wtórnych (m.in. zarost u chłopców, rozwijanie się piersi u dziewcząt, pojawiają się włosy łonowe czy włosy pod pachami) oraz zmiany hormonalne. To właśnie te zmiany biologiczne często stanowią wyzwanie dla młodzieży, zwłaszcza w kontekście akceptacji zmienionego wyglądu. Zmiany hormonalne nie tylko oddziałują na wzrost fizyczny, ale także mają znaczący wpływ na emocje.

Emocjonalne wyzwanie - Rozwój emocjonalny w okresie dojrzewania

W okresie dorastania nastolatkowie doświadczają różnorodnych emocji, często o większej intensywności niż wcześniej. Dochodzi do labilności emocjonalnej, co oznacza, że emocje mogą zmieniać się szybko i gwałtownie. Wahające się nastroje, od momentów euforii po głęboki smutek, są typowym zjawiskiem, nastolatek może też naprzemiennie czuć gniew i radość. Te turbulencje emocjonalne są częściowo skutkiem dynamicznych zmian stężeń hormonów, występuje tzw. burza hormonalna, która może prowadzić do wzmożonej drażliwości, frustracji, agresji oraz przeczulenia na punkcie własnej osoby.

Rozwój umysłowy i psychiczny

Równolegle do zmian fizycznych, w okresie adolescencji zachodzą również istotne przemiany psychiczne. Nastolatki zaczynają wypracowywać swoją tożsamość i samopoczucie własnej wartości. 

Rozwija się myślenie, zaczyna mieć charakter logiczno-formalny, wzrasta zdolność rozumowania i myślenia abstrakcyjnego, równocześnie coraz intensywniej rozwija się zdolność kontroli impulsywności i samokontroli emocji. Transformacja statusu społecznego, jak również rozwijająca się niezależność nastolatka, stają się najlepszą podstawą dla ich własnego życia oraz dobrego przystosowania społecznego.

Erikson (1968, 1997, 2002) w swojej teorii dotyczącej rozwoju psychologicznego uważa, że kształtowanie osobistej tożsamości jest najważniejszym aspektem w okresie adolescencji.

Poszukiwanie własnej drogi w tym tak ważnym, ale i trudnym okresie dla nastolatka oraz pragnienie podejmowania decyzji o własnym życiu, a także własny krytycyzm, są źródłem stopniowej separacji od bezpośredniej kontroli dorosłych i ich opinii. W wyniku tego procesu coraz bardziej wzrasta potrzeba kontaktu z grupami rówieśniczymi, natomiast stopniowo maleje chęć kontaktu z rodzicami. W grupach rówieśniczych czują się akceptowani i mają poczucie bezpieczeństwa, oparcia emocjonalnego, na czym bardzo im zależy. Sumienność moralność młodego człowieka są nierozerwalnie związane z jego światopoglądem. Zmiany zachodzące w sferze rozwoju poznawczego są wynikiem tworzenia własnego systemu wartości. Obuchowska (2009) uważa, że zadania, jakie stoją przed nastolatkiem w okresie adolescencji, są nierozłącznym towarzyszem radzenia sobie z objawami „burzy i naporu”, które są właściwymi dla tego czasu objawami i występują pod postacią nasilających się trudności psychicznych. W tym okresie młody człowiek jest jednocześnie motywowany do realizacji zobowiązań kulturowych i społecznych, oraz jest zobligowany do odkrycia swojej tożsamości i ukształtowania zintegrowanej osobowości (Talik, 2009).

Jak pomóc młodzieży w okresie dojrzewania?

Jako rodzice, nauczyciele i opiekunowie możemy odegrać istotną rolę w procesie dojrzewania młodzieży.
Rozmowa jest kluczowa – słuchajmy ich potrzeb i problemów, odpowiadajmy na ich pytania i oferujmy wsparcie emocjonalne. Warto również zachęcać do rozwijania kompetencji życiowych, które pomogą im radzić sobie z trudnościami i podejmować odpowiedzialne decyzje. Często jednak, mimo dobrych chęci i prób rozmów z dorastającym dzieckiem, nie jesteśmy w stanie osiągnąć z nim porozumienia. Wtedy ogromnym wsparciem, zarówno dla rodzica jak i dziecka, może okazać się konsultacja ze specjalistą.

Kontakt

ul. Porajów 10
03-188,Warszawa
Polska

(+48) 784 100 420
info@psycholog-dc.pl